tirsdag 21. desember 2010

Re: Selvutvikling

av Tonje Olsen den 21. desember 2010 kl. 09:22
Redaktør Stephan H. Koll utfordrer meg i et innlegg den 14. Desember til å svare ærlig og seriøst på spørsmålene han stiller meg. Det er en real utfordring å svare seriøst om et tema jeg anser som useriøst, men jeg skal gi det et forsøk, og ærlig skal det i hvert fall være.
I likhet med mange andre selvutvikla, ser jeg at du liker å snakke i bilder Koll. Jeg skal forsøke å svare på samme språk. Du skriver at du har vært på ”en indre reise” i 25 år. Selv har jeg nok fokus på ” å være hjemme”. Jeg tror derfor vi får ta forbehold om at du kan ha ”reist for langt bort” til at vi to egentlig kan ”møtes”.
For å svare på hvor jeg hentet inspirasjon til den delen som handlet om selvdiagnostisering, med påfølgende egenhelbreding av symptomer, vil jeg bruke et nytt klipp fra det første innlegget i bloggen om ”Helse-Hilde” som eksempel: ”Legen min sendte meg til Rheumatologen, som sendte meg tilbake til fastlegen. Magesmerter, svimmelhet,utmattelse,angst,kvalme,muskelkramper, influensasymptomer og mer ble hverdagen. Jeg ble innlagt på sykehuset i to uker for testing , og sendt hjem med oppfordring om å få en psykriatisk evaluering. ”Hva i alle dager?” Sykehuset fant altså tydeligvis ingen fysiske årsaker til disse plagene hennes. Dermed er det kanskje ikke så merkverdig at hun kunne helbrede seg selv fra dem heller. Formodentlig vil hva som helst av humbug kunne kurere symptomer som ikke har fysiske årsaker. Placeboeffekten er bevist, i motsetning til mye av det Helse-Hilde anbefaler.
Du spør om ikke jeg vet at over halvparten av alle nordmenn har forsøkt alternativ medisin. Jo da, det stemmer sikkert. Jeg har til og med prøvd selv. Både diverse kosttilskudd mot forkjølelse og et par man skulle gå ned i vekt av. Ingenting av det jeg forsøkte hadde noen som helst effekt. Jeg har også fått hjelp av en Osteopat med ryggplager legen ikke kunne gjøre noe med, men jeg går ikke ut og anbefaler folk med vondt i ryggen om  ikke å gå til lege av den grunn.
Jeg avslutter med det første spørsmålet ditt, om mine generaliseringer over de selvutvikla damene. Hovedpoenget i min satiriske tekst var å ta opp det jeg mener er en ukultur. Du spør hva jeg bygger påstandene mine på. Tja, dette er et subjektivt syn, ”min sannhet” kan du si, for igjen å bruke deres språk. Dersom det kommer en empirisk studie som viser at hangen til å henfalle til selvhøytidelighet, egosentrering, selvdiagnostisering, helbredelse via diverse humbug og elsk deg selv bøker, er like utbredt i andre lag av befolkningen, som dem jeg tok opp, skal jeg være den første til å beklage. Inntil videre er dette ”min sannhet”, fra ”det stedet jeg oppholder meg”, i virkelighetens verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar