søndag 12. februar 2012

Fornærma.

Petit i Moss Avis 11.02.12

Pussig nok ser det ikke ut til at folk har lært å passe kjeften sin, tross kontroversene rundt «Spellemanns-gate» nylig. Neida, stadig dukker det opp nye saker der noen har blitt fornærma, eller er fornærma på vegne av noen andre.

Å oppsummere alle de nylig fornærma blir selvsagt umulig i denne korte spalten, så jeg begrenser meg til et lite utvalg. Veldig begrenset, for alle sakene inkluderer naturligvis folk som i sin tur blir fornærma på vegne av dem som ble fornærma, og dem som blir fornærma på grunn av at de som ble fornærma, over dem som ble fornærma, fornærmer dem som virkelig ikke mente å fornærme noen i utgangspunktet. Henger du med? Jeg bør nok, for letthets skyld forsøke å begrense dette til noen av dem som også ble fornærma, eller fornærma på vegne av noen, under nevnte «Spellemanns-gate».

La oss starte med Tone Damli Aaberge som ble fornærma, på vegne av Mad-Con, av mokkamann-vitsen til Plumbo (noe som minnet en del folk på, hvor fornærma de ble da Tone for gøy kalte Skal vi danse-partneren sin for «pakkis»). Tone har sluppet en sexy-musikkvideo, der hun slikker seg rundt leppene og sender ut forførende blikk, i minimal bekledning. At feministene ble dypt og inderlig fornærma, på kvinnekjønnets vegne er ingen stor overraskelse. Tone ble selvfølgelig fornærma av den manglende søstersolidariteten. Hun burde muligens bli mer fornærma over den manglende interessen for selve sangen som fulgte videoen, men det er nå så.

Feministene ble jo også fornærmet under «Spellemanns-gate», eller Dagbladets Marie Simonsen ble i hvert fall fornærmet på vegne av dem, etter Tshawes «fittehøl» respons til Plumbo. Jaggu har ikke Marie funnet en feminist å bli fornærma på vegne av denne uka også. AP-politiker Anette Trettebergstuen, skal ifølge Simonsen ha blitt nærmest overdøvet, av fagforeningsfolkets taktfaste «hore» rop under en tale. De som (i motsetning til Marie) var til stede, mener det som ble ropt var «veto», men uansett da… Hendelsen fikk ihvertfall sekretær i Fellesforbundet Linn Pilskog, til å skrive en rasende kronikk i Dagbladet, om en middag i Fellesforbundet der hun ble utsatt for den dødelige fornærmelsen «Unge jomfru, nå skal du høre på meg.» fra en mannlig kollega i 50-årene. Ja hva skal man egentlig si til sånt?

Jeg er nesten fristet til å si som den australske standup-komikeren Steve Hughes: Do’nt worry about him, he’s a dick! Jeg får også lyst til å minne om fjorårets utspill fra den Sons-baserte psykologen Jan Atle Andersen. «Ord har bare den makt mottakeren gir dem» sa Andersen. Videre mente han at noen mennesker bruker sin egen svakhet som en metode for å skaffe seg selv makt «Noen har vært slemme mot meg, og andre må komme inn og hjelpe meg».

 I sin standup-monolog «Offended» tar Hughes opp problemet med at gud og hver mann går rundt mesteparten av tiden og er fornærma. Han sier at ingen snart kan si noe som helst, i tilfelle noen blir fornærma. På det grunnlaget er det selvfølgelig mulig at noen vil bli fornærma av teksten min også. I så tilfelle fristes jeg igjen til å ty til Hughes: Blei du fornærma av noe? So what? Vær fornærma da vel, det er ikke som om det kommer til å skje noe som helst med deg, bare fordi du blir fornærma!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar